søndag den 22. april 2018

Arbejdsfordeling i haven

Arbejdsfordelingen i vores have er meget simpel og let at få øje på.
Flemming er arbejdshesten, entrepenuren, uunværlig og den som vækker projekterne til live. Selv er jeg begrænset af min fysik og derfor er jeg den, som holder ved lige og vækker skønheden i detaljerne.


Imens Flemming svinger saven i haven og slæber grene væk, har jeg nusset rundt i udestuen. Glashuset er ved at være godt fyldt op med lækkerier. Stauder til bede, vi ikke får lavet i år, samt chili og tomater i spandevis. Pelargonierne er også kommet frem fra deres vinterskjul og kun en har ikke overlevet.


Jeg er også gået i gang med at befrie bedet under det Japanske Kirsebærtræ. Det er tilgroet med efeu og jeg har en forhåbning om, at kunne fjerne det hele. Tager det et lille stykke af gange, så jeg ikke belaster mig selv for meget, og lidt har jo også ret.


Bedst af alt, så har jeg været på besøg hos Aase fra Fredes blomster og bolig. Hun skrev tidligere på hendes blog om, at hendes jordbærplanter var klar med små stikling babyer og dem ville jeg da gerne tage til mig.


To skønne potter kom med hjem i bilen efter et par skønne timer med havevandring og masser af skøn havesnak.


Sidst men ikke mindst, så har jeg kigget under dynen til min Gunnera.


Den var mere end klar til at komme frem i lyset og nu står den flot og rank og bader sig i solen.
Hvad den ikke ved er, at den snart holder flyttedag til et mere fugtig og lækkert sted på engen. Håber den bliver glad for dens nye bolig.


8 kommentarer:

  1. Hej Heike
    Godt med en god arbejdsfordeling, godt vores mænd er stærke. Sikken en masse planter du har lavet, det kan da blive til noget.
    Nu ved jeg ikke hvor stor/gammel jeres gunnera er, men det var meget hårdt arbejde for Bent at flytte vores, den havde en kæmperod, måske er jeres ikke så stor endnu.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth.
      Vores gunnera er ikke alt for stor endnu, og derfor tænker jeg også det er nu den bør flyttes.
      Knus Heike

      Slet
  2. F
    Jeg kan se, at jeres arbejdsfordeling ligner den vi har. Min mand er heldigvis også villig til, at tage fat, når det tunge skal ordnes.
    Det er rigtig godt at besøge andre havemennesker, snakken går godt når man har en fælles interesse.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lene.
      Uden min mand, ingen havedrømme der bliver til virkelighed. Så du kan tro jeg er meget taknemmelig.
      Knus Heike

      Slet
  3. Her er arbejdsfordelingen lidt anderledes. I store træk kan jeg sige, at min mand klipper plænen, kører pinde gennem kompostkværnen og hjælper til med vanding af krukker og i vejboden. Resten står jeg for, ikke fordi han ikke har lysten og viljen til mere, men en dårlig ryg sætter desværre mange begrænsninger.
    Sjovt du har været ude hos Aase og få jordbærstiklinge, hendes jordbærplanter kommer ude fra mig 😃 Dejligt flere kan få glæde af dem 👍

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Vivi.
      Dårlig ryg sætter hurtig sine begrænsninger, det ved jeg alt for godt. Men dejlig at Hans Jørgen stadigvæk kan være med i haven. Og så er han vel fotografen, ikke?
      Aase fortalte godt at jordbærrene stammer fra din have. Og det syntes jeg er fedt. Elsker jo blomster med historie.
      Knus Heike

      Slet
  4. Greit å ha mulighet for litt arbeidsfordeling:-) Her tar Lars seg av det praktiske, utformingen og såing, mens jeg liker vedlikehold. Nå er vi nok ferdige med det meste av utformingen, og kan kose oss mer med vedlikeholdet sammen.
    Ha en riktig fin uke/Eirin

    SvarSlet
  5. Hej Eirin.
    Her er det også mig der står for vedligehold. Vi har til gengæld masser af udforming endnu. Vi er jo kun lige begyndt.
    Knus Heike

    SvarSlet

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have