søndag den 5. november 2017

Tak for i år


Mine skønne dahlia har i år stået i krukke, for at kunne flytte med os på landet.
Sandheden er, at jeg ikke har passet særlig godt på dem og de har i afmagt demonstreret deres utilfredshed ved en minimal blomstring. Jeg bære ingen nag overhovedet, da deres opførelse er selvforskyldt. Til gengæld lover jeg, at forkæle dem med deres helt eget bed næste år.


Knoldene blev taget op af krukkerne allerede for halvanden uge siden.
Syntes virkelig det er noget bøvl med dahlia i krukker. Det er simpelthen ikke til at ryste jorden af knoldene og rodnettet bliver meget kompakt, hvilket gør dem næsten umulig at spule rene.
I skrivende stund ligger de stadigvæk til tørre i fyrrummet, inden de skal pakkes væk for vinteren.

I søndags holdt vi fødselsdag for min søde mand. Huset blev fyldt med familie og vi havde et par hyggelige timer sammen. Ikke alle havde set vores nye ejendom, så det blev til en del rundvisninger både inde og ude.
Min dejlige bedstemor havde for inden spurgt om, hun skulle medbringe et par løg til min nye have, hvilket jeg pænt sagde "ja tak" til.


Det var bedstefar og Flemming, der var så søde at sætte løgene ind i fyrrummet inden de kørte hjem. Sikke en overraskelse jeg fik, da jeg dagen efter gik over for at kigge til de tre poser, bedstemor havde taget med til mig. Poserne må være vokset over natten, for jeg fandt tre store sække fyldt med løg til haven - sikke en fryd.
 

Den største sæk var fyldt med almindelige gylden montbretia. De er kommet ud af sækken, og venter nu på at komme i jorden i et nyt bed. En pose med røde montbretia er plantet i børnehaven, da jeg endnu ikke har planlagt, hvor de de skal bo i haven.
Den sidste pose med løg er ikke vinterhårdfør. Har selvfølgelig glemt hvad de hedder, men har tidligere fået nogle af dem, som har stået i krukke. De er ca 150 cm høje og får hvide blomster klokker, på samme måde som en hyacint. De ligger nu til tørre i fyrrummet.


Til sidst vil jeg vise mine chilier fra det lille vægdrivhus. De har virkelig nydt den lune plads og står flotte med masser af frugter. Som altid et fryd for øjet, når man passere glashuset.

6 kommentarer:

  1. Det var sørme sødt af din bedstemor, og montbretia er en smuk plante. Dine chili er smukke - mine har ikke givet så meget i år, desværre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, min bedstemor er helt fantastisk.
      Undre mig faktisk over at mine chilier giver så meget, de er nemlig overhovedet ikke passet og plejet i år - faktisk nærmere glemt!
      Knus Heike

      Slet
  2. Sikken en gave du fik der. Dahlia i krukke er ikke nemme at have med at gøre ser det ud til.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. En fantastisk gave- Og nej, jeg kan ikke anbefale dahlia i krukker, hvis de ikke skal smides ud bagefter.
      Knus Heike

      Slet
  3. Sikke en dejlig gave! Der er nok at gå i gang med - heldigvis har du god plads! Jeg er aldrig rigtig lykkes med dahlia i potter, men kan tænke det er en ret kompakt masse at få ud af krukken.

    SvarSlet
    Svar
    1. De var mega svære at få ud af krukkerne. Har vist beskadiget lidt knolde undervejs, men jeg satser på at det går.
      Knus Heike

      Slet

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have