tirsdag den 9. december 2014

Harridslevgaard Slot - del 3

Turen i dag går rundt på første salen af Harridslevgaard Slot.
Slottet er privatejet af I. og H. Schimko, og dele af slottet bruges stadigvæk som beboelse. Mange af rummene på første salen bruges, og bære præg af at her bor virkelige mennesker. Familien beder pænt besøgende om ikke at åbne skuffer og skabe, og for mig betyder det en vis spænding, at vide at jeg ikke går igennem tomme rum uden sjæl og liv. Det skal hertil også fortælles, at flere værelser er spærret af med et lille skilt "Privat"


I den Røde Stue fornemmer man første gang at slottet bliver brugt. Længst til venstre i billedet kan man skimte et tv, og på væggen hænger familiebilleder fra vores tid. Det er også her den famøse konfekt adventskrans holder til. Bemærk det flotte tapet. Det er helt velour agtig, og meget svært for mig ikke at røre ved.

For at komme ind i den Røde Stue skal man igennem Tesalonen. Her var pyntet med et juletræ lige efter min farvesmag. Ved godt at det er fuldstændigt hen i vejret, men sammen med alt det guld i rummet var det virkelig smukt.


Selvom jeg tvivler på at støbejernskomfuret i det lille køkken stadigvæk bliver brugt, så er køkkenet stadigvæk aktivt med vask og opvaskemaskine.


Endnu en gang forelskede jeg noget så grusomt.
Dette smukke skab stod og lokkede mig så indbydende. Det ville aldrig kunne passe ind i vores hus, men finder jeg et mangen til engang, så må vi flytte til et andet hus, hvor det passer ind.



Køkkenbordet var småt og hyggeligt. Her kom man hinanden ved, men i spisestuen ved siden af var alt promt og pragt.



Hvem der bare havde så smukt et sted at invitere sine gæster. Anretter kommoden var også pyntet op, og igen må man bemærke det smukke tapet - som jeg stadigvæk ikke måtte røre ved!


I spisestuen var der også et juletræ, som i alle andre rum på slottet. Her var pynten specielt stilfuld og jeg glædede mig over, at kuglerne ikke var at finde i riddersalen, for så havde jeg måtte overtrække kortet for at stille mine julelyster.



Alle værelser på denne sal ligger til højre side på denne flotte gang. Billedet er taget fra Vintersalen op mod Tesalonen.


Vintersalen var stor, prangende og maskulin. Det var så let for mig, at forstille mig min mand og kammerater med whisky i glasset, gang i kaminen og høj cigarføring. Hvad ser du?


Det var i dette rum, at jeg opdagede at min mand virkelig nød vores tur. Ikke så meget på grund af den flotte juleudsmykning, men fordi at slottet havde så meget sjæl og historie. Lige som jeg, så forelskede også han sig i et skab, som kræver at vi får ny bolig. Sikke nogle fantastiske udskæringer.


Som i nok allerede har gættet, så var min mobil rødglødende af at tage mange billeder. Jeg blev virkelig inspireret af at vandre rundt på slottets gange, og de bedste ideer har jeg foreviget, så jeg ikke glemmer dem. Når man får så mange ideer på få timer, kan de ikke alle lagres lige godt.


Med ideen om julekugler i ramme vil jeg slutte for i dag. I næste og sidste indlæg om vores juletur til Harridslevgaard Slot, vil vi tage en tur på stueetagen inden vi vender næsen hjem til fastlandet igen.

2 kommentarer:

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have