fredag den 12. januar 2018

Grønne druer

På vores nye terrasse står en stor flot vindrue. Den gror helt vanvittig og får mange skønne, grønne klaser, selv i en trist sommer, som den vi har haft. Jeg har aldrig haft en plante som denne, og er derfor helt grøn hvad angår pasning og pleje.
Min mands kammerat fortalte, at den skal beskæres mellem jul og nytår. Så da vi slappede af i juledagene, måtte jeg ud med saksen.


Men som jeg stod der med saksen fremme, blev jeg i tvivl. - I tvivl om hvor meget og hvordan.
Søde Vivi fra Mit Grønne Univers viste mig billeder fra dengang, hun skulle beskære første gang, og jeg skal lige love for, at hun gik til den. Med det i baghovedet, var det jo næsten ikke muligt, at gøre noget forkert, så jeg gik igang.


Imens jeg stod og klippede løs, opstod et nyt spørgsmål. Hvor skulle denne grovillige kæmpe gro hen? Sagen er, at hegnet den står op af, ikke er særligt stort og der er ikke meget plads, til at brede sig ud.


Faktisk er der kun en mulighed, hvis vi skal have et stort udbytte. Planten må sno sig i rionet hen langs husets tag, så klaserne kan hænge ned fra loftet. Om det er en god ide, er jeg ikke sikker på, for jeg frygter lidt, at den gror op under taget og ind i træværket.

Er der mon nogen, der har erfaringer med dette? eller som har et godt forslag til, hvor den ellers kan gro hen?

8 kommentarer:

  1. Dejligt med sådan en grovillig vin! Kan I ikke lave en buet portal af en smal bane rionet over til stolpen til den anden side, så I får en portal med druer? Eller lave et rionet, som står vinkelret på det, I har i forvejen. Jeg tror ikke, det er sundt for tag og tagrenden, hvis den får lov at bevæge sig der henad. Men noget luftig overdækning/pergolaagtigt med rionet i den ende af terrassen, kunne nu også være fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede.
      Begge løsninger er gennemtænkt og nedstemt. Portalen skal være virkelig høj, hvis vi skal kunne gå igennem den, og overdækningen/pergolaen vil tage det sidste lys i vores køkken. Men er sikker på, at du har helt ret i, at min løsning ikke er sund for tag og tagrende.SUK
      Knus Heike

      Slet
  2. Hej Heike

    Vi har en vin som er plantet udenfor i hjørnet af udestuen, stammen er ført ind i udestuen og går op til loftet hvor den deler sig til hver side.
    Sådan her gør jeg:
    Når vinen begynder at gro til foråret vil den efter et stykke tid begynde at sætte en lille klase på grenen og når der er kommet 2 bladsæt efter klasen klipper du grenen over. Efter et stykke tid begynder vinen at skyde fra et bladsæt og skuddet klipper du af i løbet af sommeren
    Jeg gør dette for at få færre men større druer.

    Mellem jul og nytår lader du være med at klippe den gren over som du vil beholde.

    Du kan sagtens lade den løbe langs tagrenden, men det kræver at man holder den i ave hele sommeren for ellers kravler den ind under taget.
    Vores kan nemt gro 20-30 cm i løbet af et døgn.
    Prøv at holde lidt øje med hvor meget den gror i år, så er det nemmere at vurdere hvad du vil gøre til nytår.

    Ha' en god aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kjeld
      Tusind tak for dit svar, det var lige sådan et svar jeg manglede - altså en vejledning i hvordan man kan gøre og hvordan man holder sin vin i kort snor. Nu føler jeg mig bedre rustet til at tage kampen op.
      Hilsen Heike

      Slet
  3. Jeg ved intet om vindruer, men vi har en clematis, der vokser inde under udhænget i forhaven og den skal vi godt nok være efter. Den gror gladeligt op i træværket og kan lave slemme ulykker, så vi er efter den en gang om ugen cirka, for at holde den i ave.
    Håber du finder en tilfredsstillende løsning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther.
      Jeg er bestemt bange for at der bliver lavet ulykker i mit træværk, så jeg går stadigvæk og tygger på min ide.
      Hilsen Heike

      Slet
  4. Jeg tror heller ikke det er en god ide, at lade den gro under udhænget, en vin, der trives gror temmelig meget og kan virkelig sno sig ind alle vegne.
    Vores vin er i drivhuset og bliver klippet voldsomt tilbage, hvert år, den bliver både klippet sommer og vinter. Synes det lyder som en god ide med rionet/pergola i forbindelse med stedet hvor den står.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene.
      Tror jeg dropper ideen med at lade den gro hen langs træværket. Det er som om ingen syntes det er en god ide, og jeg så jo allerede i sensommeren hvor meget min vin gror på kort tid.
      Hilsen Heike

      Slet

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have