onsdag den 8. januar 2014

Hvad har jeg gjort forkert?

Med en lille smule tid i overskud, tænkte jeg på de små fugle i vores have. Selvom det ikke er frostvejr og sne, syntes jeg nu alligevel at de skulle forkæles lidt.

Så frem med gryden og ingredienserne til selv at lave fuglemad.


Opskriften fandt jeg på Havefolket. Og selvom lugten af smeltet svinefedt ikke lige er min kop the, så blev der fyldt plastikkopper til der ikke var mere tilbage i gryden.


Gryden med 'snask' så sådan ud:


Efter et par dages venten glædede jeg mig frygtelig meget til at se mine små kreationer, og hænge dem ud i træerne til de små fugle.

Men lykken var kort. Det lykkes mig ikke at få foderet helskindet ud af koppen. Lavede to forsøg, og begge knækkede på midten, selvom jeg var meget forsigtig med at klippe.


Som i kan se på billedet var det ikke just hvad jeg havde forventet af de flotte kopper fyldt med guf.

Så nu spørger jeg jer, kære læsere - Hvad har jeg gjort forkert?

4 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig selv lavet fuglemad, men jeg har købt fedt,som ligger klar i køleskabet, så jeg er meget interesseret i, hvad du har gjort forkert, da jeg også havde tænkt mig at bruge denne opskrift!

    SvarSlet
  2. Jeg tror måske at det er fordi du har for meget fyld i, så der ikke er fedt nok til at klistre det sammen.
    Når jeg laver fuglefoder, bruger jeg ofte billig margarine 1 hel pakke og 1 hel pose ren havregryn, jeg lægger det bare direkte i foderhuset, da de alligevel æder sådan en stor portion på et par dage, når det er rigtig koldt.

    SvarSlet
  3. Jeg så i Frihuset at de blandende mel i også. Men ved ikke om det er det der gør forskellen.

    SvarSlet
  4. Jeg har også hidtil lavet dem af fedt og masser af fyld, men de har lige været en tur i fryseren når de er færdige. Jeg kommer dem også i urtepotter og så må de små fjerede selv kravle ind og tage for sig af retterne, hvilket de gerne gør. I år oplevede jeg dog at en af fedtkuglerne gled ud af urtepotten, helt sikkert fordi det har været så varmt. Måske også det der er sket med dine.
    Som Dorthe skriver ovenover, så jeg også Frihusets udsendelse idag, hvor de lavede en fugledej. Grunden til de kom mel i fedtet var noget med at fedt krystaliserer og det kan fuglene ikke tåle. Det er sikkert rigtig når de siger det, men jeg har aldrig hørt om det før og indtil videre fortsætter jeg nu med de almindelige fedtblandninger.
    God fornøjelse med dit videre projekt. :o)

    SvarSlet

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have