fredag den 9. marts 2018

Endelig kom dagen


Torsdag morgen vågnede jeg op til den smukkeste have. Så smuk at jeg blev helt målløs.


I år har vi haft rigtig meget frost og sne, men denne morgen var noget helt særligt.
I haven var der ikke en vind, der rørte på sig og ude hos os på landet var der helt, helt stille.


Så stille, at man tydelig kunne hører lyden af den knasende sne under skosålerne. En lyd som jeg elsker af hele mit hjerte og som kan bringe det største smil frem på mine læber.


Jeg nåede ikke rigtig i tøjet inden jeg stod midt ude i haven og nød hvor fantastisk livet kan være. En lille termojakke og små sko var alt hvad jeg fik med i farten, men min store kærlighed for sne holdt mit hjerte varmt.


Når sneen ligger på selv den mindste gren og holder balancen, bliver landskabet kridhvid og helt eventyrligt. Jeg syntes det er sjældent at vi oplever sneen, så smuk og ren, som vi gjorde i går.


Imens jeg gik igennem haven og glædede mig over alle indtrykkene, blev jeg dog en smule bekymret.
Bekymret fordi at jeg i dag, fredag, skulle åbne havelågen for Kjeld Slot til en snak om struktur og grundelementer.


For en sikkerheds skyld sendte jeg et par billeder til Kjeld og advarede imod, at haven lå gemt under sneen. Heldigvis havde det ingen betydning og i dag tilbragte vi, de bedste to en halvtime i inspirerende selskab.


Vi startede med at vise haven frem og snakke om behov og ideer. Derefter tog vi snakken indenfor over en kop kaffe i køkkenet. Her blev der skitseret og store drømme blev bragt til live.
Drømme så store, at jeg måtte spørge Flemming, om han virkelig ville arbejde og slide så hårdt for min skyld.


Heldigvis er Flemming ligeså begejstret for alle ideerne, som jeg er og kan virkelig se mulighederne for at få det skønneste have paradis. Derfor gik det også stærkt, da Kjeld igen sagde farvel. Hurtigt fik vi lavet en liste over projekter og nu er det blot at starte fra toppen og arbejde sig nedefter.

Åben have om fem år bliver stadigvæk en realitet kan jeg love jer.


17 kommentarer:

  1. Hej Heike
    Det lyder som en god dag med sne og Kjeld Sloth, glæder mig til at se og høre om, hvad der skal ske, godt Flemming er med på idéen. Det var en smuk morgen, hos os var det så torsdag morgen, det var så smukt.
    Knus og god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth.
      Det var også torsdag som var smuk hos os, men først fredag Kjeld kiggede forbi. Der var stadigvæk masser af sne, men det så noget mere trist ud
      Knus Heike

      Slet
  2. Spændende at høre om jeres besøg af Kjeld Slot. Vi kan nikke genkendende til jeres oplevelse, for vi sad også tilbage vildt inspirerede, og heldigvis var Thorben også med på de store planer. Vi fik jo også tegnet en overordnet plan, som vi gik i gang med for præcis 5 år siden. Der har været meget arbejde, vi er ikke færdige endnu, men vi har ikke fortrudt et sekund:) Smukke snebilleder:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.
      Jeg skal nok fortælle mere om planerne senere, lige nu skal vi have ro på inspirationen, som er kæmpe stor.
      En rigtig plan får vi ikke, men vi har skitseret en del sammen. Måske vi benytter is af det senere, nu ser vi hvad der sker.
      Knus Heike

      Slet
  3. Ja, det er smukke billeder du viser, Heike! Sneen er ligesom også pænere herude på landet, synes jeg, hvor den får lov til at ligge ren og hvis og fin i længere tid.
    Det lyder super spændende med besøg af havearkitekt! Vi har selv planer i den retning når vi overtager vores nye gård. Jeg glæder mig til at se mere til jeres ideer!
    Fortsat god weekend til jer!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Nana.
      Jeg kan kun varmt anbefale at sparre med en landskabsarkitekt. Det er det bedste råd vi nogensinde har fået.
      Knus Heike

      Slet
  4. Ja det er virkelig eventyrligt smukt med sneen, og mdet er med at nyde nuet, så længe det varer.
    Fantastisk med sådan et besøg, jeg glæder mig vildt til at se og høre, hvad der skal ske i jeres have, efter Kjelds besøg.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette.
      Du har ret i, at det gælder om at nyde sneen, så længe det vare.
      Knus Heike

      Slet
  5. Meget smukke billeder, det har bestemt været nogle virkeligt dejlige dage med stille vejr og sne. Her fik vi et nyt lag sne fredag morgen, som blev endnu smukkere end torsdag morgens.
    Hvor dejligt at I havde et godt møde med Kjeld Slot, det bliver spændende at se når I går i gang og du fortæller mere om det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Ulla
      Jeg skal nok fortælle mere om Kjelds besøg, men først skal vi have ro på alle ideerne.
      Knus Heike

      Slet
  6. Der er en fortryllende stemning over dine billeder. Der er næsten ikke noget smukkere end et snelandskab med store træer.
    Det lyder spændende med Kjeld Slots ideer for jeres have. Jeg kan godt lide Kjelds stil. Der er en meget tydelig og enkel plan i det, han skaber.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna.
      Kjeld er en mand fyldt med gode ideer, og du har helt ret i, at det han skaber er meget enkelt, men yderst flot.
      Knus Heike

      Slet
  7. Kære Heike.
    Sikke dejlige, stemningsfulde billeder du viser. Og jeg kan godt forstå du har været i et dejligt humør, og rigtig har nydt det. Tænk at få besøg af Kjeld Sloth. Jeg er sikker på det har været et meget inspirerende besøg. Det lyder som om I har fået rigtig mange spændende planer i støbeskeen. Det bliver spændende at følge, her fra sidelinjen. Det vil jeg glæde mig til.
    Det er dejligt med den støtte og opbakning du har fra din mand. Uden ham, var det sikkert ikke så nemt.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære malene
      Uden mand ingen have, så jeg er rigtig glad for at han er med om bord. Med min ryg kan det højest blive til et par krukker, fnis.
      Kjeld er utrolig dygtig og behagelig, glæder mig til at fortælle mere.
      Knud Heike

      Slet
  8. Det bliver spændende at følge alle jeres projekter og dejligt at I er fælles om drømmene 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have