mandag den 2. april 2018

Skærtorsdag blev lykkens dag

Skærtorsdag vågen jeg endnu en gang op, til en have fyldt med sne.
Tror det er aller første gang, jeg nogensinde har tænkt, at sne det gad jeg bare ikke i dag! Det var der selvfølgelig en logisk forklaring på, for som i ved er jeg jo i den grad en sne-elsker. Men i torsdags havde jeg en helt speciel opgave på programmet.
Jeg skulle en tur til Fyn og hente frugttræer. På facebook havde jeg fundet et opslag, hvor man kunne hente meget billige æble og pæretræer, da en plantage skulle nedlægges.


Måske jeg blev grebet lidt af stemningen på Fyn! Jeg kom i hvert fald hjem med en hel trailer fuld frugttræer, kun begrænset af ikke at have flere kontanter med. Pris pr. træ kr. 50,- det var jo vanvittigt. Træerne er mellem 4-6 år gammel og blev gravet op og også læsset på min trailer. Sikke en service.


Hjemme igen kom det helt store minus. Træerne skulle i jorden med det samme, så da Flemming kom hjem fra arbejde, måtte vi igang. Det var ganske koldt, men hele besværet værd.


Vi har lige fra starten vidst, at den lille mark på vores eng skulle forvandles til frugtplantage. Men ærlig talt, så stod opgaven langt nede på projektlisten, da frugttræer ikke just er billige.
Nu er første projekt vinget af og færdigt. Der er ikke andet for end at vente på, at træerne bliver store nok til at sætte et hvidt havesæt under.


Det blev til fire Clara Friis pæretræer, tre Elstar og tre Bellida æbletræer. De står fint på to rækker op langs marken. Lige nu ser det dog lidt rodet ud, da Pindsvinehotellet endnu ligger midt i det hele. Bunken med grene, skal dog flyttes når det bliver varmere og gæsterne tjekker ud.


To ekstra Clara Friis pæretræer blev løselig gravet ned tæt på lågen. Da jeg så opslaget på facebook, kom jeg til at tænke på Tim fra bloggen  timskovrup.blogspot.dk
Mindes at han også elsker frugttræer, så han fik opslaget tilsendt. Desværre havde han ikke mulighed for at tage med, så i stedet tog jeg to træer med hjem til ham.


I dag kom Tim og familie så på besøg for at hente guldet hjem. Det var bare så hyggeligt. Med sig bragte de skønne lækkerier til både Flemming og jeg, som blev nydt efter en dejlig dag med havearbejde for mit vedkommende. Tims datter havde valgt en skøn rose til mig "Augusta Louise" som jeg glæder mig rigtig meget til at nyde til sommer. Tusind tak for gaverne, det var alt for meget.


Dagen i dag har i sig selv været helt enestående. Blå himmel og høj solskin. Hundepigerne og jeg har nydt de fleste timer ude i haven og vi føler virkelig at sæsonen er skudt i gang for i år.

13 kommentarer:

  1. Tak for sidst - dejligt at du have træerne med til mig ��

    SvarSlet
  2. Sikke et godt tilbud - og hvor bliver det fint med frugthaven. Skønt at få så store træer fra start, det kommer snart til at se ud af noget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase.
      Ja, det var noget af et røverkøb og vi håber størrelsen gør at vi allerede får frugter i år.
      Knus Heike

      Slet
  3. Hej Heike
    Fedt med frugttræer til den pris, jeg har ikke plads til flere, ellers ville jeg have ærgret mig over, at jeg ikke havde set opslaget. Hvor var det henne på Fyn?
    Dejligt at du kunne tage nogle med for Tim.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      jeg vidste ikke, at du også er vild med frugttræer, for så havde jeg bestemt også sendt opslaget til dig.
      Det var en plantage i Handrup på Fyn. De havde åben fire faste dage, en weekend og skærtorsdag og langfredag fra 10-16.
      Knus Heike

      Slet
    2. Mon ikke det var i Harndrup på Nordfyn? Jo jeg er vild med frugttræer, men som sagt har jeg ikke plads, så det gør ikke noget. Hvor skulle du også vide det fra :)
      Knus

      Slet
  4. Nej sikke dog et dejligt projekt - tillykke og held og lykke med de nye træer.... det bliver helt vidunderligt når de blomstrer - og så får du snevejr igen når blomsterne blæser af - den BEDSTE slags sne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.
      Jeg er så heldig at der i vores nye have står et ældgammel japansk kirsebærtræ, så jeg få også den dejligste lyserøde sne senere på foråret.
      Knus Heike

      Slet
  5. Hvor heldig 😀 Og fint at du kunne have bud med.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  6. Det er da fantastisk at have plads til så mange frugttræer i sin have - tillykke med det røverkøb.

    SvarSlet
  7. så jeg få også den dejligste lyserøde sne senere på foråret.


    Royal1688

    SvarSlet

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have