torsdag den 20. marts 2014

Flere potter...!

Det er hvad min mand tænkte, da jeg for et par dage siden, igen kom hjem med lerpotter til haven.


Det er ikke fordi jeg har voldsom mange (endnu), men jeg vil gerne have lidt i reserve til at pynte med.


Det blev til 9 små lerpotter i tre forskellige størrelser, samt tre Claus Dalby krukker. Tænkte at det var bedst at købe nu, for inden man ser sig om, så er udvalget i Bilka rippet, og så er det for sent.


Desværre er de endnu meget blanke og fine - patina kommer jo ikke over natten. Har dog hørt at hvis jeg pensler dem med sødmælk, så går det en smule stærkere.

Kender i til dette trick?

10 kommentarer:

  1. Kære Heike,
    Krukker og potter kan man aldrig få for mange af. Jeg har selv lige været i Bilka for at handle lidt ind - det blev til et par firkantede krukker, der ser godt ud sammen med de mere runde former, synes jeg.
    Mit bedste råd til hurtig patina er, at plante krukkerne til i en fart. Har aldrig prøvet med sødmælk, måske virker det :-)
    God snart-have-weekend,
    Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mathias.
      Kan næsten ikke vente med at plante krukkerne til, så jeg kan pynte haven op. Dog har jeg for vane at ligge alt for hårdt ud i foråret, og så løbe tør for krukker, når nye planter melder sig i butikkerne i starten af sommeren. Så i år vil jeg prøve at beherske mig.
      Hilsen Heike

      Slet
  2. Jeg har altid hørt, at det var kærnemælk, man skulle pensle med! Har dog aldrig selv forsøgt mig, men inden sommeren er omme, vil dine krukker være patinerede, er jeg sikker på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg bestemt også, Susanne.
      De ser alt for rene og sterile ud lige nu.
      Hilsen Heike

      Slet
  3. Yoghurt gerne en med sukker i flad bred pensel eller grydesvamp.
    Vær forberedt på at det første udbrud på krukkerne er sort plamager, men derefter vil de patinere smuk
    Kalken i vandings vandet giver de hvide rande /plamager
    Det kan laves ved at vaske krukkerne i meget tyndt kalkvand...og kalkvandet skal være klar da det giver rigeligt hvidt , efterfølgende kan man bruge en ren våd klud / svamp til at tage overskuddet af

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, for opskriften. Jeg må hellere prøve mig frem efter anvisningerne.
      Hilsen Heike

      Slet
  4. Hej Heike.Som Mathias skriver så kan man ikke få for mange krukker.
    Har selv lige købt en smuk grå med underskål i Bilka.
    De små krukker har jeg været heldig at finde brugte på et loppemarked i Farum til ingen penge.God aften knus Jette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Ville elske at finde en masse brugte krukker, desværre er jeg bare så dårlig til at gå på loppemarkeder og snuse - har simpelhen ikke tiden. Håber det bliver bedre, for man har vel lov at være heldig som dig.
      Hilsen Heike

      Slet
  5. Man kan IKKE få for mange krukker - det vil din kære mand også opdage Heike. De er guld værd, og en kvinde som mangler en krukke er IKKE sjov at være i nærheden af. Næææeee... et godt lager, så er der aldrig nogen der sent lørdag aften mener at NU skal der handles potter. Det er meget nemmere at ha dem stående hjemme.
    Knus Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Iøvrigt.... Da vi for 13 år siden fik vores første hund Sherpa, skulle jeg også forsøge at lave patina på nogle nye lerpotter. De fik en omgang A38 - som jeg var blevet tilrådet. Hele potten blev smurt ind, og så var det blot at vente. Ja - vente indtil Sherpa kom ind og var rød på snuden... den store hvalp havde slikket de fleste af krukkerne - og de var næsten rene for mælkeprodukt :-) Ja- det var jo den samme slags som hans mad blev blandet op med, så hvem kunne bebrejde ham *fnis*
      Krukkerne FIK deres patina... nogle steder mere end andre. Og gæt engang - der var i mange mange år et mønster af en hundetunge på krukkerne.
      Så det virker - hold bare lige hunni på afstend :-)

      Slet

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have