fredag den 28. februar 2014

En liguster i panik!

Vores liguster hæk mod naboen til venstre, har altid været meget tyk, mindst 50 cm til vores side.
Jeg har længe gerne ville klippe den rigtig godt ind, men har hele tiden været bange for, at den skulle vælte under sådan et indgreb - hækken er nemlig også meget høj.
Naboen klipper hækken efter alle kunstens nedskrevet regler - 30 cm fra stammen forneden og 15 cm foroven. Det besluttede jeg mig for også var muligt inde hos os - dog valgte jeg at bruge vores flisebelægning som klippekant, frem for et målebånd.

Hækken før indgrebet - bemærk stolperne under halvtaget står helt op at hækken.


På først kommende fridag gik jeg igang. Nu skulle det være, og jeg havde forinden forhørt mig om hvornår det er bedst at lave så kraftig en beskæring. Januar-februar var svaret. "Hvis du klipper nu, går hækken i panik og vil hurtigere blive helt grøn igen."

Det tog mig en hel dag, at komme hækken til livs. Stædig er man jo også, så jeg kunne ikke vente på at manden havde tid til at hjælpe. Kl. 13.00 startede jeg ud med at rive trådhegnet ud af hækken og kl 18.30 fejede jeg de sidste grene væk fra belægningen.

Lidt billeder fra arbejdet lidt over halvvejs



Det færdige resultat taler for sig selv. Hækken er i den grad blevet trimmet ind til benet, og vi har nu frit udsigt ind til naboens have. Håber på at panikken snart sætter ind, så vi kan få nogen blade til at dække for udsynet igen. Det føleles som om vi har fået meget mere plads ude foran huset, og jeg glæder mig til at skulle pynte pladsen op.

Det færdige resultat - bemærke belægningen, der kan man skimte hvor langt hækken har gået ud.



Min mand er vældig imponeret over mit store stykke arbejde. Så han har lovet at sætte rionet op inde i hækken, så vi kan holde udbryderdronningen inde på matrikelen.

Tror i jeg havde ømme arme om aftenen?

5 kommentarer:

  1. Ja... jeg tror faktisk du havde ømme og trætte arme om aftenen, efter dette kæmpe job. Jeg kan godt forstå manden var stolt af dig ;)
    Vores ligusterhæk får også en hård behandling hvert år,og klarer det uden problemer, så inden længe får i en superflot og meget tæt hæk igen ;)

    SvarSlet
  2. Flot arbejde! Det pynter meget!

    SvarSlet
  3. Hold da op for et arbejde, ros til dig. Nu må du hvile armene i aften :) Det kommer nok helt af sig selv.

    SvarSlet
  4. En liguster i panik lyder noget dramatisk og det er da også et dramatisk stykke du har pelset af ligusteren. Jeg er dog sikker på at du bliver meget glad, når først den panikslagne liguster begynder at skyde til højre og venstre... Godt klippet, sir' jeg bare! :o)

    SvarSlet
  5. Flot arbejde, det må jeg sige. Vi lavede samme nummer sidste år, det var dog om efteråret at vi klippede vores liguster helt ind til benet og hele vinteren var den nærmest gennemsigtig. Vi fik en fin hæk sidste sommer så nu er det bare om at holde hækken slank. En bred hæk er ingen gavn til - dit arbejde pynter utroligt meget. Klap dig selv på skulderen, hvis du kan få armen derop... :)

    SvarSlet

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have