onsdag den 8. juli 2015

En dag i Claus Dalbys have

Det var med sommerfugle i maven, at gemalen og jeg søndag den 28.juni kørte mod Risskov. Jeg havde vundet et besøg i Claus Dalbys have for to personer. Vundet havde jeg, men det var Susan Durup fantastiske måde, at udtrykke sig på, som i det hele taget gjorde, at jeg blev taget i betragtning for sådan en flot invitation. Endnu en stor tak til Susan.


Kl. 11 blev havelågen åbent og en masse lykkelige havetosser strømmede ind i haven. Claus gav en kort intro og derefter blev vi sluppet løs. Nu skulle der nydes i fulde drag og kom der spørgsmål, var det bare at finde Claus og spørge løs.




Claus Dalby er jo den ultimative have-guru over dem alle og jeg havde glædet mig så meget til at komme indenfor havelågen. Hans have var bestemt ingen skuffelse.




Faktisk var haven alt det jeg forventede. 
Alt var enestående, fantastisk og frodigt uden lige. De mange haverum kender vi jo fra hans blog, og når man så lige pludselig står der, er det meget overvældende. Jeg blev i hvert fald meget overvældet, og fik slet ikke gået ned i detaljerne, som jeg plejer. 

Mit ultimative ynglings sted i haven




Det mest fantastiske ved haven, syntes jeg, er dog det faktum, at den kun er til for Claus' egen skyld. 
Det er hans fristed, hans oase, som ikke er til for at imponere fremmed. Den gør ham glad og det er det vigtigste.


Det jeg havde glædet mig aller mest til ved vores besøg, var at se de mange små stier i haven. Selv elsker jeg engelsk cottage stilen og jeg var fast beslutte på, at i haven skulle jeg lære hvordan man gør. Hvordan man laver denne overflod af blomster, blandet ind i hinanden, som vælter ud over bedkanterne.




Men så skete det mest uventede! Imens gemalen og jeg slentrede rundt på de små hyggelige stier og beundre frodigheden, blev vi mere og mere klar over, at dette ikke var den havestil, vi skal have alligevel - i hver fald ikke i samme omfang.
Specielt min mand havde svært ved at blomsterne var "rodet" ind i hinanden. Selv syntes jeg, at små stier med fuld blomsterflor er fantastiske, men jeg opdagede, at jeg - overraskende nok - ikke ønsker den i min egen have!
Det var virkelig underligt og det har taget mig en del tid, at komme overens med, at sådan er det bare. Mit hjerte vil åbenbart noget andet.




Så jeg (vi) kan uden tvivl sige, at vores besøg i Claus' have har gjort stort indtryk på os.
Vi har fået en masse fantastiske tips & trick og ideer med hjem i tasken. Vi ved nu hvilken vej vi vil gå med vores egen have, og samtidig er vi blevet overvældet af den skønhed, charme og varme, som Claus har i hans. 

Vigtigst af alt, så har Claus lært mig, at haven kun er til for at gøre ejeren glad, uanset størrelse - og alt andet er ligegyldigt.

6 kommentarer:

  1. Hej Heike.Skønne billeder fra CDs skønne have.Og jeg ved at hvis jeg havde haft min mand med sidste år da jeg besøgte haven, ville han sige det samme som din mand.
    Men inspiration kan man sagtens få fra haven.Og hver af vores haver er jo heldigvis forskellige i både størrelse og udtryk.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Inspiration var der masser af. Stod det til mig, så havde jeg også så smuk et rosen bed, som det han har foran huset. Det var jeg helt forelsket i. Mon ikke jeg kan lave noget lignende senere?
      Hilsen Heike

      Slet
  2. Dejlig fortælling fra dit besøg hos Claus og sikke et fint foto af jer to :)
    Inspiration kommer i forskellige doser og man kan heldigvis bruge havebesøg til at få bekræftet eller afkræftet og så igen sortere i inspirationen. Det var super godt for dig at du endelig kom på besøg i drømmehaven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var et helt fantastisk besøg, også selvom det chokere mig at jeg alligevel ikke er til cottage bede. Det er godt at der findes så mange skønne have, som kan lære en hvad hjertet virkelig ønsker. Er meget taknemmelig over at have været i CD's.
      Hilsen Heike

      Slet
  3. Tak for de skønne billeder! Inspiration er noget underligt noget - det er ikke altid som man troede. Men det i sig selv er jo en skøn erkendelse og proces. Og det er jo rigtigt, haven er til for én selv, derfor bliver den jo også unik.

    SvarSlet
  4. Tak for turen gennem billeder fra haven - nogle dejlige billeder.
    God dag til dig.
    Klem Lonni

    SvarSlet

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have